Senaste tiden

av Alexander

Det har varit tyst här den senaste tiden, dels för att jag jobbat mycket men också för att inspirationen inte varit så stor. Det har det mest blivit youtube-klipp när jag inte haft något vettigt att skriva om. Så nu tänkte jag göra någonting lite mer kul.

Förra veckan får jag nästan döpa om till årets punkvecka då det blev två fenomenala konserter med Invasionen (Kafé de Luxe, Växjö) och Fucked Up (Mejeriet, Lund). Konserten med Fucked Up hade jag planerat in sedan länge men Invasionen hamnade jag mest på av en slump. När jag hörde att Dennis Lyxzén skulle spela i Växjö blev jag såklart sjukt peppad men när väl dagen kom var jag trött och ville mest sova. Tur var då väl att jag skulle möta upp min flickvän på Kafé de Luxe och då passade på att se konserten samtidigt.

Spelningen med Invasionen var första jag sett med Lyxzén och jag var förvånad över att han var glad och rolig på scen. Jag fick det förklarat att han alltid var sån men efter att ha lyssnat mycket på Refused så målade jag upp en bild av en sur och svår Umebo. Men så var alltså inte fallet. Invasionen spelade mest material från årets Saker Som Jag Sagt Till Natten. Bäst var Arvegods, Sanningsenligt, Demonerna och avslutande 120 dB. Jag har beskrivit nya albumet som ”Joy Division på svenska, fast bra” och det stämmer faktiskt. Skivan växer otroligt när man hört det live. Musiken väcker någonting primalt i en och jag blir barnsligt förtjust av att höra Invasionens post-punk live.

Och om jag inte såg helt fel hade Sara Almgren (The (International) Noise Conspiracy, Masshysteri) hoppat in på bas. Pluspoäng på det.

Dagen efter bar det av till Lund och Mejeriet för att se kanadensarna i Fucked Up. Jag har inte gjort någon hemlighet av att jag tycker att David Comes To Life är en av årets bästa album.  Förväntningarna var därför väldigt stora. Och de infriades såklart. Vi kom till Mejeriet tidigt och kollade på förbandet Terrible Feelings – som var lite nerviga på scen men som annars imponerade – och drack lite öl (eller jag drack öl).

Fucked Up inledde med Queen of Hearts och i andra låten var det dags för sångaren Damian att hoppa ner i publiken, där han höll sig under merparten av konserten. Medan bandet spelade sin tajta hardcore (med tre gitarrer) sprang sångaren runt och kramades, delade ut high fives och poserade framför kameror. Det som lätt hade kunnat bli en cirkus blev istället en rolig och framförallt kamratlig konsert där alla var del av en gemenskap.  Fucked Up rev av sina bästa låtar under närmare åttio minuter. Bäst var Baiting The Public, Queen of Hearts, Son The Father, The Other Shoe och Black Albino Bones.

Fantastiskt bra mellansnack bjöd Damian också på. Höjdpunkten var kärleksförklaringen till Ikeas Expedit-hylla, som enligt Damian revolutionerat vinylsamlandet.

En hel mängd foton från Invasionens spelning finns här. (Det är inte mina bilder, jag har inte så bra kamera)

De första femton minuterna från Fucked Ups spelning har en vacker människa lagt upp på Youtube: