Dom Där Jag Kommer Från

av Alexander

Tänka sig att nu blir det faktiskt lite småländsk kultur i den här bloggen.  Jag vet att taglinen är ”småländsk kultursyn på saker som inte är småländska” men ibland får jag faktiskt göra ett undantag.

Idag vill jag tipsa om bandet The Hector och deras album Crème de misérable. I Växjö finns nattklubben Kafé de Luxe – det enda vettiga alternativet för utgång en fredag eller lördagskväll. Kafé de Luxe är unikt i Växjös klubbliv i den mån att de erbjuder ett vettigt musikutbud – både live och på dansgolvet – och det är ett ställe som jag har besökt ofta sedan jag fyllde 18. Klubben drivs av ett gäng härliga människor från de småländska skogarna där bröderna Hector har den centrala rollen.

Bandet The Hector leds av Gustav Hector – vanligtvis kock på de Luxe och involverad i föreningen Tyrolens Vänner – och deras debutalbum är faktiskt så bra att jag känner att de förtjänar lite credd. Smålandspostens recensent menar i sin recension att det är ”tidlös musik som pendlar mellan depprock, Smiths-pop och Dungeninfluerad psykedelia”  och det är en alldeles förträfflig sammanfattning. Jag tycker också att det låter lite som Weeping Willows. Men först och främst låter det mest väldigt småländskt.

I lördags var det releasefest – på Kafé de Luxe såklart – och jag och några vänner fick äran att spela lite skivor mellan seten och efteråt på dansgolvet. Det var en mycket lyckad kväll och jag blev så pass imponerad av The Hector att jag kände för att skriva det här inlägget. Så nu tycker jag att ni ska klicka på den där Spotify-länken och ta er tid till att lyssna på lite härlig småländsk domedagspop.