I brist på annat: Spotify-listor

av Alexander

De senaste dagarna har jag haft fullt upp med jobb och annat (grill & häng) så det har inte blivit något skrivet här. Inte för att jag haft något speciellt att skriva om. Har liksom ingen inspiration. Vill skriva en fortsättning på texten om anti-musik med fokus på Jon Spencers gamla band Pussy Galore men det blir inte idag. Idag har jag fullt upp med att skriva jobbansökan och peta på CV:et.

Så jag bjuder istället på ett gäng Spotify-listor. Jag gillar ju som sagt att göra listor.

2011 är, föga förvånande, en lista där jag samlat årets hittills bästa låtar. Närmare 50 låtar (än så länge) varav 20 är svenska – vilket är kul! Innehåller låtat av Mattias Alkberg, Veronica Maggio, Syker, Okkervil River, Mohammed Ali, PJ Harvey osv.

History Lesson Part II är skamlöst döpt efter en Minutemen-låt och är typ en best of där jag samlat alla mina favoritartister. Fylld till bredden av punk, post-punk, 80-tal och Nina Simone.

Gubbe/lillgammal – alt. slipsen på huvudet är en kul grej jag och en vän knåpade ihop. Om du någonsin behöver förklara begreppet ”guilty pleasure” är det bara att sätta igång den här listan. Bör spelas på nästa firmafest.

B & P är det det mest kompromisslöst manliga jag någonsin gjort. Vi kan lämna det där.

Våga omfamna manligt vemod innehåller sånger gjorda av ledsna män.

Cover vs. originalversion ställer covers mot originalversion. Bra covers mot bra original helt enkelt. Jim O´Rourke vs. Spice Girls, The Band vs. Marvin Gaye, Roky Erickson vs. The Velvet Underground osv.