Spotify: Tough Love-listan

av Alexander

Jag gillar att göra spellistor i Spotify. Jag kan inte hjälpa det, det är helt enkelt för roligt att sitta och knåpa ihop en spellista baserat på ett tema (år, artist, region osv.). Så det är någonting jag gör rätt ofta. På sistone har jag påbörjat en lista jag kallar Tough Love – en liten lista om kärlek.

Den allra bästa musiken som handlar om kärlek är ju (som vi alla vet) de låtar som handlar om dysfunktionell kärlek. Det finns liksom ingen mening att lyssna på  She Loves You när man kan lyssna på If You See Her, Say Hello. Temat för den listan är alltså strulig kärlek och låtarna är späckade med vemod, längtan och ånger. Men helt deppigt är det inte, jag blandar in lite åtrå för att blanda upp det lite.

Listan innehåller låtar av:  Bob Dylan,The Jayhawks, The Triffids, The Replacements, Bruce Springsteen, The Band, Iggy Pop, Joy Division, Townes Van Zandt, Drive-By Truckers osv. 

Tough Love. Omfamna det.