Angående titeln på bloggen

av Alexander

Titeln på min förra blogg var alltså både ful och alltför lång. Därför ville jag ha något enklare och lite mer catchigt den här gången. Det blev till slut Musik såväl som retorik och adressen blev något förkortat musiksomretorik. Jag tycker det är ett fint och passande namn.

Titeln är hämtad ur en låt av Mattias Alkberg BD som heter Ändra På Allt (Jag ska bli en bättre vän, 2006). Ni som känner mig vet att jag gillar Mattias Alkbergs musik, både solo och som sångare i The Bear Quartet och MABD, så det är väl inget chockerande med det. Ändra På Allt handlar om Alkbergs influenser där han bland sjunger om hur Klas Östergren räddade honom och hur punkrocken formade honom (”Ordagrant det var punkrocken musik såväl som retorik som formade mig”). Jag tycker att det är en mer passande titel än den förra (Bob Dylan formade mig när jag var sexton men hans nuvarande inflytande är minimalt) då den här bloggen kommer att handla om det jag gillar och det som influerar och formar mig.